Badminton is een sport die populair is bij mensen van alle leeftijden. Het is leuk om te doen, gemakkelijk om te leren en kan zowel op een badmintonveld als daarbuiten gespeeld worden. Fit, fast en fun!

  

In dit artikel delen we een aantal gezondheidsvoordelen van regelmatig badminton spelen. Stuk voor stuk goede redenen om je dure lidmaatschap bij een fitnessclub op te zeggen en lekker van start te gaan met badminton: een leuke en effectieve (racket)sport!

1: De makkelijkste manier om af te vallen

Een uurtje fanatiek badmintonnen zorgt ervoor dat je al snel tot wel 450 calorieën verbrand: het meeste van alle sporten. Als je er een gewoonte van maakt om regelmatig badminton te spelen, kun je wel tot vier kilo gewicht verliezen per maand.

Badminton als sport wordt ook weleens een 'full body work-out' genoemd: je gebruikt bijna alle spieren in je lichaam. Een uurtje hardlopen verbrandt slechts de helft van het aantal calorieën.

2: Spieropbouw en fit blijven

Of je nu een keihard smash slaat of een subtiele netdrop speelt: elke slag in badminton is een mini-workout die je lichaam vormt. Dus als je bijvoorbeeld wat wilt doen aan dat zwembandje voordat je aan je buikspieren begint, dan is regelmatig badmintonnen de ideale aanzet. Je kuiten, je bilspieren, hamstrings, en nog veel meer: je traint het allemaal!

3: Verbetering stofwisseling

Badminton helpt met het verbeteren van de cardiopulmonaire functie (je hart en longen). Het zorgt ervoor dat je lichaam regelmatig op een natuurlijke manier zweet. Dit heeft ook een goede uitwerking op je huid en draagt bij aan het ontstoppen van poriën.

4: Scherpere reflexen

Het beoefenen van badminton als sport zorgt ervoor dat je alerter bent en helpt je met het concentreren op het werk waarmee me bezig bent. Het maakt je behendiger en zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen ontwikkelt voor wanneer je fysiek belast wordt.

5: Helpt met het behalen van een optimale hartfunctie

Sommige mensen kampen met een te hoog cholesterol-niveau. Badminton zorgt voor een sterkere hartspier en zelfs mensen met een bestaande hart-conditie kunnen voordeel halen uit een avondje badminton.

6: Verminderde kans op diabetes

Badminton zorgt ervoor dat je binnen een uur voldoende lichamelijke inspanning levert om het bloedsuikerniveau te verlagen. Het zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor ziektes.

7: Verlaging van te hoge bloeddruk

Als je regelmatig badminton speelt, dan heeft dat een bloeddrukverlagend effect. De noodzaak van medicijnen zoals bloeddrukverlagers kan daarmee eventueel weggenomen worden.

8: Verbetering van je longfunctie

Snurk jij in je slaap? Door te badmintonnen verbeter je je longfunctie en daarmee verminder je eventuele afhankelijkheid van neussprays tegen snurken.

Badminton is geschikt voor iedereen

Kan je niet wachten om te gaan badmintonnen? Schrijf je dan nu in !!

B.C de Ganzeveer

facebook_page_plugin